donderdag 19 april 2012

DE PASSAGE VAN EEN GOD 2004-2012

Het stond in de sterren geschreven "JEAN MARK BRIGNOT" zou onwaarschijnlijk grote wijnen maken.....het is geschied.  JMB beloofde de wereld te verbazen....hij hield woord.

JMB maakte zijn eerste wijnen in 2004, wijnen afkomstig van plousard, trousseau, savagnin, chardonnay....laat ons zeggen de Jura-druiven.  Het was medio 2005 toen ik hem een eerste maal bezocht te Molamboz.  De rudimentaire levensomstandigheden waar ik JMB ontmoette grepen me naar de keel.  Hij was op de hoogte van mijn bezoek en had al zijn wijnen tot in de puntjes voorbereid, bij het uitschenken van het eerste glas trilde zijn hand.  Later vertelde hij me dat hij doodzenuwachtig was omdat men hem verteld had dat er iemand ging passeren die zijn wijnen organoleptisch van naaldje tot draadje zou analyseren.  Wat ook gebeurde....maar JMB hoefde niet zenuwachtig te zijn want zijn wijnen waren GROOTS.

Vooral de savagnins en chardonnays waren beklijvend...al deze wijnen hadden een zeldzame finesse en een onwaarschijnlijke mineraliteit, elke wijn was een verhaal, elke wijn was een kunstwerk.....de hand van JMB had me te pakken.  Elk jaar opnieuw en opnieuw bezocht ik deze man....die een vriend was geworden en telkenmale toverde hij nieuwe orgastische wijnen op tafel, de natte droom van elke wijnliefhebber op zoek naar PUUR EN ZUIVER.

Maar zoals te vaak blijven deze schone liedjes niet duren....na heel wat problemen besloot JMB te stoppen met wijnmaken in 2012!!!

Op 9 juni komt JMB een laatste keer naar België om afscheid te nemen.  We zullen hem alvast van harte welkom heten en dit afscheid groots vieren, de mooiste gerechten zullen hem begroeten uiteraard in gezelschap van zijn allermooiste wijnen.....teveel om ze hier allemaal op te noemen.  Maar van dit afscheid mag u een uitgebreid verslag verwachten.

JMB we zullen je missen.             


Geen opmerkingen:

Een reactie posten